@referers = ('scriptarchive.com','liersekant.be') Lierse kant - Lier lace - Dentelles de Lier - Lierer Spitze
Basistechniek

Lierse Kant wordt getamboereerd, volgens een aloude methode, met een fijn haakje op katoenen tule. Met het haakje in de rechterhand boven het raam en de draad in de linkerhand onder het raam worden er kettingsteken doorheen de tule gehaakt.
Het begin van de draad wordt met de linker wijsvinger onderaan tegen de tule gedrukt en met het haakje (naar links wijzend) wordt de draad doorheen de tule getrokken. De draad zelf wordt tussen de linker duim en middenvinger vastgehouden.
Nu draai je de haak naar rechts ( = in de werkrichting) tot er een lus ontstaat.(Zorg ervoor dat bij dit draaien de lange draad bovenop het kleine beginstukje ligt anders verkrijg je geen beginknoopje.) De haak wordt in het volgende gaatje doorheen de tule gestoken en de draad wordt eromheen gedraaid tegen de wijzers van de klok in.
Het haakje zelf wordt nu op zijn beurt tegen de wijzers van de klok in gedraaid om de draad doorheen de tule te trekken.
Hierdoor wordt de draad vastgeknoopt.
Op dezelfde manier worden alle volgende steken gemaakt: de haak in de werkrichting doorheen de tule, de draad eromheen, de haak draaien en doorheen de tule trekken.
Om te eindigen maak je de laatste steek wat losser en draai je de haak met de lus ditmaal in wijzerzin. Neem de voorlaatste steek nu op de haak van buiten naar binnen en trek deze nu doorheen de laatste steek. De spanning op de draad onderaan is nu wel van groot belang.
Het belangrijkst bij de Lierse Kant is dat je de tekening perfect op de tule tekent.
Dit vraagt wel enige oefening omdat de tule een horizontale en twee diagonale draadrichtingen heeft welke wel durven tegenstribbelen als je mooie ronde boogjes wil haken.

Om de tule goed te kunnen opspannen hebben we een verstelbaar raam nodig bestaande uit 2 balkjes en 2 latten welke door de uiteinden van de balkjes gestoken worden. Op de balkjes worden repen baalkatoen vastgepind.

Starten
Eindigen
Biografie van Greet Rome - Verbeylen

Omwille van haar grote passie voor Lierse Kant leerde ze het vakmanschap van de Lierse kant aan de Academie voor Schone Kunsten van Lier (België) en leerde de praktijk van het hedendaags bobbinlacemaking aan de Aarschotse academie (België). Om haar vaardigheid nog te verfijnen gaat haar belangstelling ook uit naar de oorsprong en de aard van gelijkaardige technieken. Ze ontdekte duidelijke verbanden tussen Lierse Kant en bijvoorbeeld Dentelle de Lunéville, Point de Lunéville, Coggeshall Lace, Limerick en Carickmacross, kant in Hamilton (Schotland and Canada) en kant van het Duitse Eibenstock.

Haar kennis van deze gelijkaardige technieken opent interessante mogelijkheden voor haar toekomstige en huidige kantontwerpen. Haar uitgeknipte figuren en bloemen, gecombineerd met de prominente aanwezigheid van kleur brengen verfijning en luchtige speelsheid in haar typische techniek.


International Lace Contest at Bailleul
(2001, France)

1st price at the IOLI seminar
"All kin of flowers"

Het verschijnen van kleur in de ontwerpen ontstaat vanuit een techniek die gelijkaardig is aan die van een schilder: starten met een basistekening, gevolgd door het zoeken naar de juiste draad, de juiste kleur of nuance, het evenwicht tussen licht en donker en tussen open of gesloten gronden. Tenslotte worden de ontwerpen verfijnd door er dikkere draden, kleine koorden of andere materialen in te brengen.

Greet Rome - Verbeylen is oprichter van “Atelier Kant-e-Lier”, een platform voor traditionele en hedendaagse Lierse Kant in België. Ze is de auteur van een voornaam boek over Lierse Kant, waarin ze deze traditionele techniek samenbrengt met hedendaagse thema's en gebruik, en van een boek over Lierse Kant in kleur. Ze nam aan verschillende tentoonstellingen deel en was de winnaar van de International Lace Contest in Bailleul (2001, France) en met haar bloemen won ze in 2008 de eerste prijs op het IOLI seminarie.

Gedurende ondertussen meer dan 25 jaar is ze een hoog aangeprezen leraar van Lierse Kant (België, Frankrijk, Duitsland, Malta, Nederland, VSA, Canada) en ze rijst de wereld rond om deze traditionele techniek te promoten en te doen herleven.
In haar tweede boek legt Greet Rome-Verbeylen (°1946 Tienen, Belgique), een van de belangrijkste pleitbezorgers van de Lierse kant, uitleg over de techniek van Lierse kant, levert verschillende grondjes en geeft uiteindelijk voorbeelden van hedendaagse Lierse kant in keur.

1
De geschiedenis van de Lierse Kant

Het is waarschijnlijk dat de oorsprong van de Lierse Kant te zoeken is in 1809, wanneer Heathcoat een mechanische methode heeft gevonden om tule te produceren. Maar in die tijd gebruikte men ook in het Duitse Eibenstock en het Franse Lyon een haak om getamboerde tafeldoeken of andere zeer fijn linnen te maken.

Eibenstock
De geschiedenis van de kant van Eibenstock begon bij Clara Angermann, een jong Poolse weesmeisje, geboren in Bialystock, dat naar een klooster in Thorn werd gestuurd.
Tijdens deze periode leerde ze er de kunst van het kantwerk en het werken met een haak op deze fijne stoffen. In 1775, op de leeftijd van 21 jaar, vertrekt zij naar Eibenstock in het “Erzgebirge” om er bij haar oom te gaan leven.
Tijdens een periode van honger in die regio, was het Clara's talent dat ervoor gezorgd heeft dat de arme vrouwen een beetje geld konden verdienen. Van 1775 tot 1780 introduceerde Clara deze ambacht die vervolgens welvaart en rijkdom naar de regio bracht. De uitvinding van de Heathcoat in 1809 (UK) gaf ook aan de dames van Eibenstock de mogelijkheid om met een kleine haak op tule te werken.
Ze zijn blijven produceren, met de hand, in verschillende stijlen zoals Renaissance, Rococo, Baroque, Empire en Biedermeier, tot in 1890, het moment waarop de machines en meer in het bijzonder de Cornellymachine verschenen, een soort naaimachine die kettingsteken produceerde.
Coggeshall

De oorsprong van de Britse “Coggeshall”-kant gaat terug tot 1812, wanneer meneer Drago emigreert en met zijn 2 dochters van Frankrijk naar Engeland verhuist en er een kantschool opent.

Lunéville

Net als in het Franse Beauvais, waar kantwerksters in het begin van de 19e eeuw met een kleine haak op linnen werkten, zijn de borduursters van Lunéville ook met een haak op tule beginnen werken (1850).
Vanaf 1867 vroeg de Franse haute couture naar pareltjes en paillettes en in Lunéville verliet de 'broderie perlée of de “broderie haute couture” het pad van het kantwerk om haar traditie verder te zetten in het parelborduurwerk.

Lier Lace

Wanneer in 1825, meneer Timmermans uit het Belgische Mechelen huwde met mejuffrouw De Keersmaeker, eigenares van een kantschool in Lier, kwam de inspiratie voor motieven in een nieuwe Lierse kant vanuit de Mechelse en Brusselse kant.
Het karakteristieke van Lierse kant was dat er - om de contouren en de vullingen te maken - gebruik werd gemaakt van een kleine haak in plaats van een naald. Men zocht er contrast tussen open en gesloten achtergronden en heldere of matte effecten.
Het koppel lag aan de basis van een heropleving van de kantindustrie en Lier herwon haar status van weleer, het gerenommeerd kantcentrum.
De nieuwe techniek betekende een industriële revolutie in de kantwereld gezien de Lierse kant sneller gemaakt kon worden, zeer elegant was en vooral goedkoper verkocht werd. Lier produceerde jurken en sluiers voor trouwkleden, gordijnen, albes, koorhemden, kelk- en altaardoeken voor de kerken, kappen voor de Hollandse dames,…

De opkomst van de Cornely-machine in 1860 bood de mogelijkheid om het werk te automatiseren door de omtrekken van de tekening op de tule aan te brengen. Deze werden vervolgens met de hand en met een haakpen vervolledigd.
Toen vanaf 1880 de vraag naar parels en paillettes op de markt groter werd, zijn de Lierse kantwerkster parelborduursters geworden omdat de manier van werken dezelfde was: de tekening wordt met een haak in steken op de keerzijde van de materie gezet en de parels en paillettes worden onderaan vastgenaaid aan de draad.
Lier was gekend voor zijn handtassen, avondkleden en accessoires. Ze maakten er kant voor Harrods’ in London, Bloomingdale’s in New York, en voor veel andere Amerikaanse, Scandinavische en Australische winkels. Deze mode stopte in 1965.

De Lierse kant is blijven evolueren en vanaf 1980 is ze een echte textielkunst geworden. Nochtans zijn er tot 1998 slechts enkele bedrijven kant, parelborduurwerk of mechanische kant blijven produceren.
Vandaag vindt men nog sporen van deze oude kunst in het werk van enkele groepen dames in het begijnhof van Lier en in het kleine museum van Felix Van Loock, waar men de kunst van de Lierse kant levendig houdt.

 

Hamilton

De kant uit Hamilton is genoemd naar de hertogin van het Schotse Hamilton, die op het einde van de 18e eeuw een school oprichtte. Op het einde van de 19e eeuw importeerde Margaret Weir, een kantwerkster en immigrante uit Canada, haar kennis en werkte in haar huis verder. Deze woning herbergt vandaag het “St. Marys Museum”.

3
Enkele voorbeelden van 'grondjes'
N° 54 - 65 - 66 (uit "Lier lace in colour")

'Lier Lace in colour' bevat meerdere voorbeelden van grondjes.
Het komende boek 'Tips and tricks' zal er meer bevatten.

 

Het is binnenkort ook mogelijk om via deze pagina patronen voor verschillende grondjes te bestellen.
NIEUWSBRIEF
Wil je op de hoogte blijven van Greet Rome - Verbeylens komende seminaries, lessen of boeken, vul dan onderstaand formulier in en we sturen u onze nieuwsbrieven.

Uw naam (naam & voornaam)
Uw E-mail adres :
Ik heb belangstelling voor :
Seminaries =
Lessen =
Boeken =
Grondjes =
Opmerkingen =

Straat & nr :
Postcode & Gemeente :
Land :

Gelieve mij uw nieuwsbrief te sturen. Wij gebruiken uw persoonlijke gegevens alleen om u deze nieuwsbrief te sturen, die u bij middel van dit formulier aangevraagd heb. Om u uit te schrijven stuurt u een email vanaf uw emailadres met als onderwerp 'uitschrijven'.

 

Boeken van Greet Rome-Verbeylen over Lierse kant
Lierse kant oud en nieuw
Lier lace in colour

Lier lace tips & tricks

Basiswerk over Lierse Kant en haar ontstaan,
de techniek en grondjes.

Z/W, 96 pagina's. (4 talen)

In haar tweede boek legt Greet Rome-Verbeylen (°1946 Tienen, België), een van de belangrijkste pleitbezorgers van de Lierse kant, uitleg over de techniek van Lierse kant, levert verschillende grondjes en geeft uiteindelijk voorbeelden van hedendaagse Lierse kant in keur.

Kleur, 56 pagina's. (Engelse versie)

Dit is het eerste boek over 'hoe' Lierse kant maken. Uitgaand van voorbeelden,
leidt dit boek je door het proces
van het maken van je eigen kantwerk.

Kleur, 56 pagina's. (Engelse versie)

BOEK nog NIET beschikbaar.
In voorbereiding.

Prijs 23€/stuk
Verzendingskosten niet inbegrepen.

Prijs 29€/stuk
Verzendingskosten niet inbegrepen.

 
Content 8
© Greet Rome - Verbeylen 2009